28 Haziran 2009 Pazar

BİSİKLETLE YAĞMUR DA GÜVENLİ SÜRÜŞ










Bisikletinizi ulaşım aracı olarak kullanıyorsanız özellikle kış başlarken veya kış aylarında heran yağmur ile karşılaşacağınız olasılığına hazırlıklı olmalısınız. Ülkemiz şartlarında (bisiklet yollarının yeterli olmaması, yağmur sularının caddelerde birikmesi ki bu içinden geçeceğiniz su birikintileri demek ve en önemlisi aynı yolu paylaştığımız motorlu taşıtlar ve ülkemiz şöförleri) gözönüne alındığında bisikletimizi çok sevmemize rağmen sahibi olmayan bisikletin bir anlam taşımayacağıdır. Burada öncelikli olan sizin güvenliğinizdir. Kış başlarken yağmurlu havalarda sürüş için güvenlik önlemleri ve dikkat etmemiz gerekenler olarak bir kaynak hazırlamaya karar verdim. Spor veya ulaşım amaçlı ne olursa olsun güvenliğinizi eksiksiz sağlayarak yola çıkmanızı hava ve ülke şartları doğrultusnda gerekirse ekstra güvenlik önlemlerini de tam olarak, eksiksiz hatta fazlasıyla sağlayıp önceliği güvenliğinize vermeniz gerekmektedir.Flaşör ÇeşitleriYağmurda ve gece sürüşlerinde hem farkedilmenizi hem de yolu görmenizi sağlayan bisiklet (flaşör) lambalarıdır. Birçok modelini bulabilirsiniz. Bidon üzerine sabitlenen, kask üzerine sabitlenen , arka sele altı park lambaları gibi... Piyasada sıklıkla bulabileceğiniz model olan küçük yuvarlak pille çalışan lambalar sokak lambaları desteği ile rahatlıkla yolunuzu bulmanıza ve karanlıkta varlığınıza dikkat çekecek yeterliliktedir. Fakat çok karanlık bölgelerde size yetersiz gelebilir. Bunun için dinamolu jeneratör sistemli aydınlatma düzeneği gereklidir. Dinamolu siz gittikçe yanan siz durunca sönen lamla sistemleri uzun yol sürüşlerinde pil arama sorununu yaşatmadığı gibi güçlü ışığıyla daha farkedilirdir. Handikapı ise jeneratör gücünü tekerleklerin dönüşünden alır. Yanı lastiğe-janta sürten bu sistem sizi yavaşlatır ve aşınmalara neden olabirlir. Bu sebeple jeneratörlü lambalar pek tercih edilmiyor. Diğer bir flaşör çeşidi ise kalem pille çalışan modellerdir. Şarjedilebilir il kullanılabilir. Işık gücü küçük yuvarlak pilden ve jeneratörlü sistemden daha fazladır. Uzun yola çıkarken yanınıza yedek pil aldığınızda aydınlatma ve güvenlik özelliği bakımından en çok tercih edilen/edilecek flaşör sistemidir.sokak aralarından çıkabilecek motorlu taşıtların sürücülerinin sizi farkedebilmesi için ön veya arka flaşörünüzü flaşlı pozisyona getirebilirsiniz giyim ve güvenlik bölümünde değineceğimiz reflektörlü giyimin seçimi de yağmurlu havalarda zor görüş sağlanabilen yollarda size güvenliğinizi sağlayacaktır. Unutmayın görünebilir olmak, farkedilmek önemlidir Giyim ve GüvenlikKışa hazırlık yaparken kıyafet seçimlerimiz için dikkat edilmesi gereken noktaları da belirtelim. Kışın bisiklet için seçeceğiniz kıyafetlerin yazın olduğu gibi bisiklet forma imajında olması gerekmiyor. Kışın seçimlerimiz ıslanmayacak, vücuda nefes aldıracak kumaşlar ile imal edilmiş rüzgar geçirmeyen gore-tex gibi kumaşlardan yapılmış olması önemli her gore-tex kumaş vücuda nefes aldıran özelliğe sahip değildir. Satın alırken özellikle sorunuz. Vücudun nefes alması şuaçıdan önemlidir ki; bisklet üzerinde terleyeceksiniz terinizin kumaş ile emilmesi üzerinizde kurumaması önemlidir öte yandan terli vücudun rüzgar almaması da gerekli rüzgaz geçirmeyen ve yağmurda su geçirmeyen bir kumaş olmalı. Butür bir kıyafet bulamazsanız heran yağmur ihtimalini dikkate alarak yanınızda hafif yağmurluk taşıyabilirsiniz. Taytların yağmurda suyu ve rüzgarı geçirmesi de kış bisikletçiliğinde önemli handikaplardan. Üst forma için bahsettiğim kumaş özelliğinde bir alt bulmaya çalışmalısınız. Bu tür bir alt bulmaz iseniz içinize teri emecek bir alt üzerine yağmurluk pantolon edinmeniz de alternatif olarak düşünülebilir. Eğer bulabilirseniz vücuda nefes aldıran yağmurlukları tavsiye edeceğim fakat bu tip yağmurluğu bulmanız gore-tex kumaştan giyim bulmanızdan daha zor.Yukarıda resimde karanlıkta reflektörlü yelek kullanımının ne kadar gerekli ve güvenlikli olduğunu görebilirsiniz. Trafikte görünebilirliği arttırma adını ışık vurduğunda sizin görünebilirliğinizi sağlayacak reflektörlü yelek veya reflektörlü ürünlerin kullanımının faydası sağlık ve güvenliğiniz için çok önemli. Yağmurlu günlerde motorlu taşıtların trafikte zor ve tehlikeli akışını dikkate almanız ve kendinizi maksimum koruma altına almanız gerekmektedir. Ayakkabı için ise ya kış için satışa çıkan kışlık kilitli bileklikli ayakkabı yada su geçirmeyen ayakkabı kılıfı kullanabilirsiniz.Yağmurda görüş zorluğu bisiklet sürücüsü için de bir sorundur.Yağmurda giderken gözlerinizi açmak bile bir sorun olur. Gözlüğünüz varsa da oluşan damlalardan ya da gözlüğün iç yüzeyinde oluşan buhardan önünüzü görmeniz oldukça zordur. (Buharı engellemek için pratik bir öneri : gözllük camının iç kısmına az bir miktar jel tipi diş macunu sürün ve yayın. Sonra fazla ovalamadan, üzerinde macun kalmayacak şekilde durulayın. Artık buğu oluşmayacaktır.)Normal koşullarda vücut ısısının % 20 ‘ si baş bölgesinden kaybedilir. Sıcak havalarda havalandırma amacıyla kasklarda bulunan deliklerden, kışın soğuk ve yağmur girer. Başımızı soğuktan korunmak için kaskın altına ince bir yün, bone veya polar bere giyilebilir. Bunun için gerekiyorsa kasktaki ayarlama pedlerini çıkarmak ya da ince olanları takmak yerinde olur. Kaskın üzerine geçirilen su geçirmez kılıflar da vardır.Yüzümüz de rüzgarı direk alan ve en korumasız bölgemizdir.Rüzgar ve soğuktan korunmak için kayakçıların kullandığı neopren malzemeden yüz maskesi kullanılabilir. Kulaklarınızı örten tarzda bereniz yok ise alın bandını kullanabilirsiniz. Saoğuklarda kulağı koruyucu ürün kullanmanın kulak sağlığına yararı vardır. Yolda GüvenlikÜlkemizde bazı illerde bisiklet yolu olmayışı bazı illerde ise kısa ve belki de sizin güzergahınızda olamayan bisiklet yolları haricinde bir güzergahta gidiyor ve motorlu taşıtlar ile aynı yolda ilerliyorsanız görülebilirliğinizin önemini anlatmıştık. Yolda ilerlerken trafik kanunlarımız gereği sağ şeridi kullandığımız için gizli bir de düşmanımız var. Bu düşman öyle ki yağmur yağdığında biriken sulardan görülemiyor ve hatta ülkemiz insanı bazen onları açık bırakıyor ki sular daha çabuk gitsin. Evet konu düşmenlar yolun sağ şeridi hizzasında bulunan su giderleri ızgaralar. Yağmurlu günlerde su yolun sağında yani bizim kullandığımız hizzada birikir. Kapağı açık olan ızgaraları farketmemiz mümkün değil. Bunu düşünürek yoğun trafik ve yoğun su göletleri gördüğünüzde gidebiliyorsanız kaldırımdan gidiniz. Yol bisikletleri (ki yağmurda fren problemi fazla olduğundan pek yol bisikleti yağmurda tercih edilmez) ince lastikleri ile su altında kalan görülemeyen ızgara içine girebilir ve yol bisikleti sürücüsü düşebilir. Kendinize uygun yolu ve ızgaraları görebileceğiniz bir güzergah seçiniz.Hızlı dönüşlerde ve her koşulda, bisikleti fazla yartırmamak kayıp düşme riskini azaltır. Dönülen tarafın aksi yönündeki pedalı en aşağı konuma getirip vücudun tüm ağırlığını bu pedala vermek ve bisiklet yerine vücudu dönülen yöne doğru eğmek görece hızlı ve güvenli bir dönüş sağlar. Yağmurlu havalarda bisikletin odüz yolda oturularak tasarlanmış ağırlık sistemini değiştirmeden kullanmaya çalışınız. Ayakta sürüş ağırlık denge değişikliği yapıp arka lastiğe binen ağırlığın ön lastiğe yüklenmesini sağlar arka lastikte yeterli ağırlık olmadığında kayma problemi artar. Ayakta veya ağırlık dengesini değiştiren sürüş tekniklerini kullanmayınız.Kış İçin Bisikletinizin AyarlarıYağmurlu havalarda bisikleti normal zamandan daha yavaş kullanınız. Ve normal zamandan daha önce fren yapmanız gerekmektedir. V frenler yağmurda pek etkili olmamaktadır. Yine de ağırlık yada yol bisikletlerinde disk frenin tercih edilmemesi gibi sebeplerden V fren için yağmurlu havalarda sürüşün pek de güvenilir olmadığını belirtmeliyim. Yine de seçimsiz aniden yağmura yakalanma durumu dikkate alınmalı ve fren pabuçları yenilenmeli ve kışa hazırlanmalı.V fren de frenleme için özel 3 mevsim su ve çamur performansı yüksek olan bfren pabuçları kullanılırsa frenleme etkinliğinin disk fren kadar olmasa da daha kolay ve güvenli olur.V frenlerde ıslak havalarda frenlerin etkisi azalır. Böylece durma mesafesi artar. Bunun nedeni ıslak jant üzerinde fren pabucunun bir süre kaymasıdır. Bu süre alüminyum jantlarda çok daha kısadır. Bu tip jantlarda fren sıkıldığı andan itibaren fren yüzeyinin kurumasına kadar bisiklet 5-10 metre yol alır ve ancak bu andan sonra normal işlevini yerine getirir. Aynı süret fakat krom demir veya boyalı demir jantlarda bu mesafe 25-30 metreyi bulabilir. Bu tip jantlarla ıslak yollarda trafiğe çıkmak pek güvenli değildir. Ya da çok süratli gitmeden, arada bir frenleri hafifçe sıkarak yol alınabilir, böylece jantaları kurutmuş olursunuz.Disc fren de ise tamamen organik yani resin disc fren balatası yerine içeriğinde metal+resin karışımlı bir balata kullanımı çok daha etkili frenlemeye yardımcı olur. bunun yanında tamamen metal balata kullanımı çamur ve yağmurda mükemmel bir frenleme sağlarken Rotorların ömrünü hızlı bir şekilde azaltmaktadır..Yağmurlu havalarda yavaş sürüşün yanısıra erken frenajın önemini de unutmamak gerekir. Lastikler kış için gözden geçirilmeli. İri dişli lastikler de kabak lastikler gibi kaygandır. Kış için ıslak havalarda ve şehir içi sürüşlerde ideal olan sık dişli, diş derinliği az lastikler daha iyi sonuç verir. Çamurlu koşullarda ise seyrek fakat yüksek dişli lastikler tercih edilmelidir. Kar için ise olabildiğince kalın lastik seçilmeli. Kalın lastiklerin yumuşak karda kara batma oranı lastik kalınlaştıkça azalır. Islak zeminlerde olabildiğince bisikleti dik tutmak ve ön freni kullanmamak gerekir. Kauçuk oranı yüksek özellikle yağmur lastiği yada 4 mevsim olarak belirtilen lastiklerin kullanılmasını ve NYLON yazanların aşırı derecede kayacağını unutmayınızKış aylarında yazınki gibi genleşme olmayacağı için lastiğin asfalt/zemin ile geniş alan teması olması sağlanmalı. Bunun için kışın lastik havalarının çok şişik olmamasına zemine temasın geniş olmasının sağlanması açısından önemlidir. Kabaklaşmış lastikler değiştirilmeli.Kışın hava şartları sebebi ile bisikletinizin frenlerini daha sık kontrol etmelisiniz (daha çabuk aşınır). Daha sık temizlemeli ve yağlamalısınız. Suya çok maruz kalan bisikletinizin kadrosunu da WD40 ile koruma altına alabilirsiniz. Kış şartlarındaki geziniz sonrası bisikletinizi temizleyip ıslak bırakmamanız paslanmasını önleyecektir zincir bakımının yapılıp kadronun kuru bırakılması önemlidir.Yağmurda sürüş esnasında motorlu taşıtların su sıçratmalarının yanısıra siz sürdükçe ön tekerlekten istikrarlı bir şekilde ayak bileklerinize arka tekerleğinizden de sırt kısmınıza doğru su sıçrayacaktır. Çocuk bisikletlerinde ve şehir isikletlerinde çamurluk varken spor amaçlı kullandığımız bisikletlerde çamurluğun olmaması kışın özellikle büyük handikap. Edinilebilecek hafif plastik çamurluklarla kış bisikletçiliği daha kolay ve çamursuz olabilir.Yağmurda bisikletinizi park ederseniz seleyi kuru tutmak için sele koruyucu veya duş bonesi kullanabilirsiniz. KAZASIZ SÜRÜŞLER

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder